Asymetria postawy

Jest to sytuacja w, której mówimy o powstaniu zaburzenia symetrii ciała dziecka. 

Prawidłowo gdy patrzymy na dziecko stojące swobodnie w pozycji pionowej, z nogami prostymi w kolanach i stopach ustawionych równo to:

 

patrząc od tyłu:

  • miednica ustawiona jest poziomo (kolce biodrowe tylne górne ustawione są na równej wysokości) 
  • patrząc od góry pośladki są na jednej linii
  • trójkąty talii są równe (wcięcia talii są symetryczne)
  • łopatki ustawione się na jednym poziomie i w równej odległości od kręgosłupa
  • barki są na równym poziomie
  • głowa jest prosto i nie pochyla do boku
  • pion spuszczony z guzowatości potylicznej przechodzi wzdłóż kręgosłupa, pada dokładnie na szparę pośladkową 

patrząc od przodu:

  • miednica ustawiona jest poziomo (kolce biodrowe przednie górne sa na równej wysokości)
  • trójkąty talii są równe (wcięcia talii są symetryczne)
  • pępek tworzy jedną linię pionową z brodą, mostkiem i spojeniem łonowym 
  • klatka piersiowa jest symetryczna
  • barki są symetryczne
  • głowa jest prosto nie skręca się w boki

 

poza tym w skłonie patrząc na dziecko od tyłu powierzchnia pleców po obu stronach kręgosłupa powinna być na równej wysokości.

 

Jeśli u dziecka pojawia się odstępstwo od tych wytycznych można mówić o asymetrii postawy. W zależności od stopnia zaawansowania i ilości tych zaburzeń sytuacja jest błacha lub poważna i predysponije do powstania dużego zaburzenia takiego jak skolioza. Dlatego bardzo ważna jest kontrola dziecka i działanie na poziomie małych asymetrii, nie dopuszczając do powstania większych, trudniejszych w korekcji.