Rehabilitacja kręgosłupa

Dolegliwości bólowe kręgosłupa stanowią największy odsetek problemów zgłaszanych przez pacjentów. Podstawą skutecznej fizjoterapii jest postawienie właściwej diagnozy, co często stanowi trudność dla diagnostów. Złożoność problemu bólu kręgosłupa wynika z możliwości występowania wielu przyczyn takiego stanu. Wszystkie z nich prowokują podobne objawy takie jak ból o charakterze promieniującym i nawrotowym i często ograniczenie ruchomości. Zaburzenie gry stawowej, przeciążenia mięśniowe, zmiany zwyrodnieniowe i dyskopatia mogą być przyczyną takich problemów. Dlatego tak ważna jest diagnoza, która determinuje właściwe dla danego schorzenia wzorce terapeutyczne.

Do najczęstszych przyczyn bólu kręgosłupa między 20 a 50 rokiem życia należą dyskopatie. Charakteryzują się uciskiem krążka międzykręgowego na inna dającą odczucia bólowe strukturę np. oponę twardą czy korzeń nerwowy. Fizjoterapia opiera się na zastosowaniu odpowiednich technik mających na celu zredukowanie przepukliny dyskowej, poprawienie metabolizmu okolicy korzenia nerwowego, a także znormalizowanie napięcia mięśniowego.

Zupełnie inne postępowanie rehabilitacyjne dla kręgosłupa będzie w przypadku zmian zwyrodnieniowych, gdzie w konsekwencji degeneracji dysku i zwiększonego obciążenia na wyrostkach stawowych, dochodzi do lokalnej niestabilności.  W tym przypadku fizjoterapia będzie obejmować przywrócenie właściwej gry stawowej, wyrównanie balansu mięśniowego oraz przywrócenie stabilizacji danego odcinka kręgosłupa. Kluczowe jest znalezienie i usunięcie pierwotnej przyczyn zaburzenia, która często lokalizuje się w stawach obwodowych np. w biodrze.

Rehabilitacja kręgosłupa pozwala na zmniejszenie bądź całkowite usunięcie objawów bólowych i ograniczeń ruchomości. Zapobiega powstawaniu nawrotów i co najważniejsze edukuje pacjenta w jaki sposób unikać prowokowania dolegliwości poprzez wprowadzenie prawidłowych nawyków ruchowych.

Prowadzimy terapię w:

• dyskopatii